Uusia palveluja Google -sovelluksissa
Post date: Dec 10, 2010 12:7:22 PM
Marraskuun lopulla Google julkaisi suuren valikoiman uusia ohjelmistoja Google -sovelluksiin. Pääkäyttäjät voivat nyt valita lähes 60 kymmenestä erilaisesta sovelluksesta käyttäjilleen sopivimmat. Sovelluksia voi ryhmitellä käyttäjäryhmien mukaan esimerkiksi markkinointi voi hyödyntää Picasa Web Albumeja ja Bloggeria asiakasviestinnän piristämiseen. Lähiviikkojen aikana tullaan esittelemään lukuisia sovelluksia tarkemmin, joten kannattaa seurata päivityksiä tällä sivulla
Google Analytics
Organisaation näkyvyys Internetissä alkaa tänä päivänä olla elinehto. Internetsivuihin panostetaan paljon aikaa ja rahaa, mutta tehdyn investoinnin tuottavuuden arvioiminen on usein hakusessa. Mikä sivuilla kiinnostaa eniten, mikä vähiten?, Mistä päin maailmaa kävijöitä tulee? Kaikkiin näihin kysymyksiin saat vastauksen Google Analytics -työkalulla, joka ammattitason internetsivujen kävijämäärien analysointiohjelmisto. Google -sovellukset asiakkaana se on maksutta käytössäsi.
Google Analytics tilastoi mm. liikenteen määrää, kävijämäärää ja kävijän sivuilla viettämää aikaa. Tulokset näet selkeässä ja helppokäyttöisessä käyttöliittymässä.
Google Analytics kertoo myös mistä sivuille on tultu, sekä maantieteellisesti, että internetviitteet, esimerkiksi hakukoneet tai linkit toisilla sivuilla.
Google Analytics on suunniteltu helppokäyttöiseksi jokaiselle riippumatta roolista organisaatiossa. Vaikka se on yksinkertainen käyttää, löytyy siitä paljon ominaiduuksia vaativaankin käyttöön, esimerkiksi räätälöitävät raportit, työkaluja segmentoiniin ja standardi API-rajapinta järjestelmäintegraatiota varten. Google Analytics tuottaa runsaasti tietoa helposti omaksuttavassa muodossa, jota voi hyödyntää koko organisaatiossa kotisivujen tuottavuuden kehittämiseen.
Google Analtytics kuten muutkin Google -sovellukset on täysverinen pilvipalvelu. Luotettavuuden ja skaalautuvuuden lisäksi tämä tarkoittaa, että voit hyödyntää Google Analytics:iä myös oman toimialueesi (domain) sisällä jakamalla tietoa työtovereillesi ja myös seurata sisäisten sivustojen ja dokumenttien käyttöä.
Lue lisää ja tutustu
Google Analytics -palvelun saat organisaatiollesi käyttöön pääkäyttäjän hallintapaneelista.
Käyttöohjeita ja vinkkejä Google Analytics:in käyttöön löydät tukisivustolta (suomeksi).
Google Website Optimizer
Kotisivujen ylläpito voi olla haastavaa. Alkuvaiheessa sisältöä on vähän, mutta sen määrä kasvaa nopeasti. Google Analytics:in kaltainen työkalu tuotta paljon informaatiota kävijöiden käyttäytymisestä kullakin sivulla ja kertoo mitkä sivut jäävät vähemmälle huomiolle. Miten selvittää, mikä uudistus tehoaa parhaiten? Google Website Optimizer:illa voit ohjata osan kävijöistä sivun testiversiolle ja analysoida miten muutokset sivulla vaikuttavat. Sinun ei enää tarvitse kokeilla ja toivoa parasta vaan voit viedä uudistukset läpi hallitusti. Organisaatiossa jokaisella on sanottavaa kotisivujen ilmeestä ja sisällöstä, mutta kävijät äänestävät klikkauksillaan ja siksi on tärkeää perustaa uudistukset tutkittuun tietoon mielipiteiden sijaan.
Kotisivujen muutokset hallitusti analysoituun tietoon perustuen
Mahdollisuus kokeilla eri versioiden vaikutusta
Alkuperäinen versio sivuista on koko ajan käytettävissä testeistä huolimatta
Esimerkkikuvassa on selvitty Google Maps reittiopas -lisäosan. Tavoitteena oli saada enemmän kävijöitä asentamaan lisäosan selaimeensa, mutta oli epäselvää millaisella sivujen asettelulla saataisiin paras tulos. Suunnittelutiimi hyödynsi Google Website Optimizeria ja loi alkuperäisen sivun rinnalle kolme erilaista versiota (napsauta kuva suuremaksi).
Analyysin jälkeen todettiin, että oikean alakulman sivuasettelu toimi parhaiten. Lisäosaa asennettiin tältä sivulta 75% enemmän kuin alkuperäiseltä.
Lue lisää ja tutustu
Google Website Optimize -sovelluksen saat organisaatiollesi käyttöön pääkäyttäjän hallintapaneelista.
Teknisen käyttöppaan löydät täältä (PDF), lue myös kehittäjätiimin blogia.
Google SketchUp ja 3D Warehouse
3D malinnus ja suunnittelu voivat helpottaa monenlaisten pulmien ratkaisua, esimerkiksi toimistotilan suunnittelua tai tuotteiden esillepanoa vaateliikkeessä. Perinteiset 3D-ohjelmistot ovat kuitenkin olleet hintansa ja vaikeakäyttöisyytensä puolesta vain pienen piirin työkaluja. Googlen mielestä 3D kuuluu kaikille. Poistamalla turhat tekniset esteet, jotka tekevät perinteisistä ohjelmistoista hankalia opisekella ja tuomalla mukan intuitiivisen käyttöliittymän Google on tehnyt 3D:n oppimisen mahdolliseksi jopa 10 minuutissa. Google SketchUp on ilmainen ja niinpä sitä käytetäänkin mitä moninaisimpien ongelmien ratkaisuun. Kauppiaat käyttävät SketchUp:ia asiakasvirtojen optimointiin liiketiloissa. Toimiston voi suunnitella uudestaan ja saada tilaa uusille työpisteille tai messujen ständin ilmeen voi nähdä hyvissä ajoin etukäteen.
Vaikka 3D mallien tuottaminen ei ole koskan ollut näin helppoa ajan säästämiseksi kannattaa tutustua Google 3D Warehousen satoihin tuhansiin valmiisiin malleihin. Niitä yhdistelemällä omiin tuotoksiin luot minuuteissa näyttävää gafiikkaa, jonka voit hiiren napsautuksella jakaa organisaatiossasi kenelle haluat.
Lue lisää ja tutustu
Google 3D Warehousen mallit saat organisaatiollesi käyttöön pääkäyttäjän hallintapaneelista. Asenna Google SketchUp tästä.
Käyttöohjeita ja vinkkejä Google SketchUpin ja Warehousen käyttöön löydät tukisivustolta (suomeksi) ja SketchUp blogista (englanniksi).
Google kääntäjän työkalupakki
Kansainvälistyvässä maailmassa materiaalien tuottaminen useilla kielillä on yhä tärkeämpää yrityksille ja organisaatioille. Käännösten teettäminen on kallista ja aikaa vievää, joten usein niistä joudutaan tinkimään. Google kääntäjän työkalupakki helpottaa ja nopeuttaa käännöstyötä selkeällä internetpohjaisella käyttöliittymällään. Voit viedä työkaluun asiakirjoja, internetsivuja ja muuta sisältöä. Aloita lataamalla asiakirja työasemaltasi tai kirjoita internetsivun ur--osoite jonka haluat kääntää. Google kääntäjän työkalupakki lataa dokumentin tekstin automaattisesti ja kääntää sen haluamallesi kielelle kymmenistä vaihtoehdoista.
un Google kääntäjän käännös on valmis, sitä voi verrata alkuperäiskieleen ja muokata suoraan käyttöliittymästä. Työkalupakki sisältää monia hyödyllisä työkaluja. joilla käännöstyötä voi helpottaa, esimerkiksi voit katsoa muiden tekemiä käännöksiä samasta lauseesta tai hyödyntää sanakirjaa. Google kääntäjän työkalupakki osana Google -sovelluksia mahdollistaa käännöksen jakamisen ja kollaboroinnin organisaatiosi sisällä samaan tapaan kuin asiakirjan tai esityksen.
Lue lisää ja tutustu
Google kääntäjän työkalupakin saat organisaatiollesi käyttöön pääkäyttäjän hallintapaneelista.
Käyttöohjeita ja vinkkejä kääntäjän työkalupakin käyttöön löydät tukisivustolta (suomeksi) ja Google kääntäjän työkalupakin blogista (englanniksi).
Esittelyvideo (englanniksi)
Usko tai älä...
Google Places
Google Places tarjoaa yrityksille ja yrittäjille helpon ja ilmaisen tavan varmistaa, että potentiaalinen asiakas löytää yrityksen tehdessään hakuja Googlen hausta tai Google kartoista. Ilmaisella Google Places -tilillä:
Löydy: Tarkista yrityksesi tiedot ja varmista että asiakkaasi löytävät sen Googlesta
Erotu: Herätä asiakkaidesi huomio valokuvilla, kupongeilla, tarjouksilla omalla Places -sivullasi
Hanki tietoa: Hyödynnä palautetta sijoituksestasi hakutuloksissa ja tee parempia päätöksiä liiketoimminnan kehittämiseksi.
Voit helposti määrittää yrityksen omaksesi ja omien tietojen vahvistaminen onnistuu turvallisesti. Kun olet rekisteröinyt yrityksesi tiedot omalle tilillesi voit päivittää niitä Google Places -tilisi kautta monipuolisen sisällön lisäksi voit vastata asiakkaiden kirjoittamiin arvosteluihin. Hallintapaneelin kautta näet esimerkiksi mitä hakusanoja oman alasi asiakkaat tyypillisesti käyttävät. Tällä tiedolla voit optimoida Adwords mainontaasi entistä tehokkaammaksi. Asiakkaiden tekemistä reittiohjehauista voit päätellä minne seuraava toimipiste kannattaisi avata.
Lue lisää ja tutustu
Google Places -sovelluksen saat organisaatiollesi käyttöön pääkäyttäjän hallintapaneelista.
Käyttöohjeita ja vinkkejä kääntäjän työkalupakin käyttöön löydät tukisivustolta (suomeksi).
Esittelyvideo (englanniksi)
Google Alerts
Olennaisen tiedon löytäminen informaatio tulvasta on yhä vaikeampaa. Internetin sisältö kasvaa ja muuttuu, joka päivä niin paljon, että kärryillä pysyminen on liki mahdotonta. Jokaiselle yritykselle on kuitenkin tärkeää saada tietoa oman alansa viimeisimmistä innovaatioista, uutisista ja tapahtumista. Google -sovellukset asiakkaana saat Google Alerts palvelun maksutta käyttöösi. Google Alerts on sisällön monitorointipalvelu, joka ilmoittaa aina kun hakukone löytää internetistä uutta sisältöä, kuten internetsivuja, lehtiartikkeleita tai blogeja. Määrittelet hakukriteerit ja Google Alert lähettää sinulle sähköpostia, kun uutta mielenkiintoista sisältöä löytyy. Välttyäksesi sähköpostitulvalta voit tiiviistää ilmoitukset yhteen viestiin päivässä tai viikossa. Käytä hakukriteereinä samoja hakusanoja ja niiden yhdistelmiä, kuin hakiessasi tavallisella Google haulla. Voit tarkentaa hakuja käyttämällä lainausmerkkejä. Saatat yllättyä lukiessasi, mitä organisaatiostasi kirjoitetaan.
Lue lisää ja tutustu
Google Alerts palvelun saat organisaatiollesi käyttöön pääkäyttäjän hallintapaneelista.
Käyttöohjeita ja vinkkejä Google Alertin käyttöön löydät tukisivustolta (englanniksi).