Android-laitteet ja Isa-posti

HUOM! Älä aktivoi Android-laitetta käyttäen Isa-postitiliä. Isa-postitilin voi lisätä toisen Google-tilin rinnalle. Varsinaista laitteen aktivoimista eli "liittämistä" Isa-postitiliin ei suositella tehtäväksi. Isa-postitili ei ole ikuinen, vaan on käytössä ainoastaan opiskelujesi ajan. Jyväskylän yliopisto, IT-palvelut ja Google eivät ota vastuuta Isa-postitunnuksella aktivoidun Android-laitteen mahdollisesti aiheuttamista ongelmista.

Android 5 ja uudemmat

1. Avaa "Asetukset" (Settings) -valikko ja valitse "Lisää tili" (Add account)

2. Valitse "Google"

3. Laite pyytää valitsemaan käytetäänkö jo olemassa olevaa Google-tiliä vai luodaanko uusi. Valitse "Olemassa oleva" (Existing)

jonka jälkeen

4. Anna osoitteeksi käyttäjätunnus@student.jyu.fi  (tämä on varsinainen postilaatikkosi johon etunimi.n.sukunimi@student.jyu.fi osoitteen viestit ohjataan)

5. Isa-postiin kirjaudutaan HAKA-kirjautumisen kautta yliopiston käyttäjätunnuksella ja salasanalla (ei sähköpostiosoitteella).

Vanhemmat Android versiot vaativat erillisen mobiilisalasanan noutamisen

Isa-postin käyttö mobiililaitteilla vaatii erillisen ns. mobiilisalasanan hakemisen. Mobiilisalasanaa käytetään vain ja ainoastaan silloin, kun Isa-postiin kirjaudutaan muulla tavalla kuin nettiselaimella.

1. Avaa osoite https://account.jyu.fi ja kirjaudu sisään

2. Valitse "Käyttäjätunnus ja sähköposti"

3. Klikkaa painiketta Isa-postin mobiilisalasana "Luo salasana"

4. Hetken kuluttua näet ruudulla tarvittavan salasanan. Käytä tätä salasanaa kun lisäät Isa-postitilin mihin tahansa mobiililaitteeseen.

Isa-postitilin lisääminen laitteeseen

Tässä ohjeessa on käytetty Samsungin Android-puhelinta ja Androidin versiota 4.1. Eri valmistajilla ja eri versioilla näkymä saattaa olla erilainen - mutta periaate on sama.

1. Avaa "Asetukset" (Settings) -valikko ja valitse "Lisää tili" (Add account)

2. Valitse "Google"

4. Anna seuraavat tiedot:

Ja valitse seuraava tms.

5. Laite pyytää hyväksymään Googlen käyttöehtoja, tietosuojakäytäntöä ym. Hyväksy valitsemalla "OK"

6. Laite saattaa pyytää lisäämään luottokortin. Valitse "Ei nyt" (Not now). Älä koskaan lisää maksukorttia Isa-postitiliisi!

7. Valitse mitä haluat synkronoida. Sen jälkeen Isa-posti on lisätty laitteeseen!